Přítelkyně.cz - úvodní strana
Diety
Beauty
Cvičení
Fashion
Miminka a děti
Těhotenství
Zdraví
Bylinky
Mazlíčci
Pěstujeme
Recepty sladké
Recepty slané
Bydlení a interiér
Cestování
Kreativní okénko
Vánoční recepty
Finance
Promi-news
Ze společnosti
Horoskopy
Na slovíčko
Svatba
Vztahy a Erotika
Kamasutra polohy
Kurzovní lístek
Biorytmy
Čínský horoskop
Magie
Počítadlo života
Fóra a diskuze
Venive.cz
 

    SUPER NABÍDKY

    V jaké poloze s partnerem spíte?

    Zábava

    Články

  

Hubnutí pomocí 'magie hormonů'
spoluprace

Hubnutí pomocí „magie hormonů“

Všichni živočichové a všechny rostliny se řídí přirozeným rytmem aktivity (výkonná fáze) a spánku (regenerační fáze). Ve výkonné fázi během dne potřebuje člověk metabolicky lehce využitelné sacharidy. Naproti tomu ve spánku a také při vytrvalostním pohybu využívá převážně tuk z tukových zásob.


Tento rytmus je zvnějšku určován pravidelným střídáním světla a tmy i změnami teploty a světelných podmínek daných střídáním ročních období. Pochody v lidském těle se jim přizpůsobily svými „biologickými hodinami“ a probíhají ve všech živých organismech na Zemi po stamiliony let ve stejném rytmu.

Individuální rytmy

Kromě tohoto vnějšího biologického rytmu existuje i celá řada vnitřních biorytmů. Ty jsou rovněž ovlivňovány vnějšími podněty okolního světa, jak jsme již uvedli.
Tak naše vnitřní hodiny například řídí dobu bdění a spánku, individuální výkonnost, psychickou aktivitu a různé tělesné funkce, složité pochody látkové výměny i regenerační a rozmnožovací procesy, které se aktivují stále nanovo.
Živočichy v zásadě rozlišujeme na aktivní ve dne a aktivní v noci, přičemž člověk patří do skupiny aktivních ve dne. V dávných dobách to znamenalo:

- Člověk potřeboval denní světlo, aby našel potravu a rozeznal úlovek, aby se mohl vyhnout nepříteli a orientovat se ve svém okolí.
- Lidské tělo využívá energii světla k rozpoznání procesům látkové výměny. Například dostatečné ozáření slunečními paprsky umožňuje tvorbu aktivního vitaminu D v kůži.
- Člověk přizpůsobil svou aktivní fázi světlu a tmu využívá ke spánku. Přitom regeneruje svůj biosystém a odpočívá.

Vnitřní hodiny fungují…

Jakmile se večer začne stmívat, probíhá v oku měření zbývajícího denního světla. Speciální zrakové buňky jsou přímo propojeny s našimi vnitřními hodinami. „Kalibrují“ buňky podle odpovídajících světelných poměrů dne i ročního období. Podle toho se ve 24 hodinovém rytmu přizpůsobují tělesné funkce podmínkám vnějšího světa. Tento děj se nazývá cirkadiánní rytmus ( z latinského circum = kolem, dokola; dies = den).

… v každé jednotlivé buňce

Každá ze 70 bilionů buněk našeho těla má své vlastní buněčné hodiny, které jsou přizpůsobeny příslušného denní době pomočí časového centra v mozku a vlivem hormonů. Jeden z nejdůležitějších hormonů, který řídí naše vnitřní hodiny, je melantonin. Určitě jste o něm slyšeli v souvislosti s léčením poruch spánku nebo s pásmovou nemocí, což je únava vznikající v důsledku překročení několika časových pásem.

Centrála času v miniaturním formátu

Samotné centrum vnímání času je velké jenom jako zrnko rýže a skládá se z 10 000 specializovaných nervových buněk. Je umístěno nad překřížením očních nervů a má nepřetržité spojení s epifýzou (šišinkou mozkovou), také velice důležitou pro regulaci a koordinaci hormonálních funkcí.

A takhle to funguje

Takzvané hodinové geny produkují v nervových buňkách bílkovinu, která se v buňce kontinuálně shromažďuje. Jestliže její koncentrace v buňkách dosáhne určité hranice, produkce bílkoviny ustane a začíná její odbourávání. Ve chvíli, kdy je koncentrace bílkoviny opět na dané nejnižší hranici, začne její výroba nanovo a trvá do té doby, než je znovu dosaženo maximálního daného množství. Tento proces se děje opakovaně každý den ve 24 hodinovém rytmu, takže buňky neustále vědí, v jakém čase se nacházejí.

Důležité!

Používání alkoholu a nikotinu ve větším množství tělu nejenom škodí, ale obě látky jsou přímými protihráči melantoninu. Proč tomu tak je? Zabraňují totiž jeho tvorbě i uvolňování. Navíc velké množství alkoholu nebo nikotinu urychluje látkovou výměnu, a tím negativně ovlivňuje její přirozený rytmus.
 

Kniha: Hubněte ve spánku, Detlef Pape, Rudolf Schwarz, Elmar Trunz-Calisi, Helmut Gillessen, nakladatelství IKAR


 

   

    Související odkazy

    Možnosti



TIP: Dámské spodní prádlo Luxusní spodní prádlo I Vánoce - 2016 - tipy na vánoční dárky I Svatební spodní prádlo I Zbytky látek na patchwork

Přítelkyně.cz časopis pro ženy 2004 - 2016, ISSN 1214-7133 - Všechna práva vyhrazena

 
O násKuchařka | Poradny | Kamasutra-sexuální polohy |  Miminko | Vánoce 2016 - recepty | Venive.cz | Zbytky látek